Yhä useammat palvelut ovat enenevässä määriin digitaalisia!

Palvelujen saatavuus digitaalisesti mahdollistaa asioiden hoitamisen ajasta ja paikasta riippumatta. Tällöin voidaan välttää jonottamista, kulkemista ja tätä kautta säästyy siis aikaa ja rahaa.

Internet-maailma avautuu entistä monipuolisemmin käyttöömme. Tieto kulkee nopeasti eri puolilta maailmaa. Maailma kutistuu kuvainnollisesti. Toista se oli ennen vanhaan, kun tieto vanheni jo matkallaan. Viimeisen kymmenen vuoden aikana erilaiseen tarkoitukseen tehtyjen digilaitteiden sovellusten (app’ien) määrä on moninkertaistunut ja vauhti tällä saralla ei näytä olevan pysähtymässä.

Pankkiasioita on voinut hoitaa jo kymmeniä vuosia verkon kautta. Tänä päivänä pankkiasiat hoituvat kätevästi älypuhelimellakin. Arkisia käyttötapoja ovat nykyisin lehtien, e-kirjojen jne lukeminen, Omakanta, matkalippujen sekä erilaisten tilaisuuksien lippujen ostaminen, majoitusten varaaminen jne.

Digitaidot nousevat arvoon arvaamattomaan.

Digitaidot edellyttävät ensinnäkin lukutaitoa, luetun ymmärtämistä, medialukutaitoa ja luonnollisesti digilaitteiden puhelimien, tablettien, tietokoneiden käyttötaitoa.

Vaikka digilaitteiden ja palveluiden käyttäjäystävällisyys on koko ajan parantunut, niin tuottaa niiden hyödyntäminen edelleen haasteita monelle kansalaiselle. Niiden käytön omaksuminen ei siis ole edelleenkään läpihuutojuttu.

 Digikummitoiminnassa olen pannut merkille, että myös ikäihmiset ovat rohkeasti lähteneet digitaitojen harjoittelemiseen mukaan. Tämä on tuonut myös ikäihmisten keskuudessa oppimista ja hyviä käyttökokemuksia. Digitaitojen oppiminen ei siis ole iästä kiinni.

Nyt korona-aikana ja ihmisten karanteenissa ja rajoitusten piirissä ollessa digitaalisuus on tuonut monia oivia käyttötapoja ja -mahdollisuuksia. Voi vain kuvitella, minkälaista elämä olisi vastaavalaisten rajoitusten aikana esimerkiksi 1950-luvun olosuhteissa.

Median katsauksissa olen pannut merkille, miten digitalisaation mahdollisuuksia on korona-aikana erittäin luovasti käytetty mm. ylläpitämään uudella tavalla yhteisöllisyyttä.

Hyvänä digitaalisuuden mahdollistajana on etäopetuksen käyttöönotto kouluissa ja oppilaitoksissa. Koulunkäynti on voinut jatkua lähiopetuksen keskeyttämisestä huolimatta. Tämä vaihe tuo niin koululaisille kuin opettajille hyvää oppimista ja kokemusta digimaailman käyttömahdollisuuksista. Se harjaannuttaa omalta osaltaan myös tulevaisuuden työelämään, etätyöntekoon.

Etäkokoukset ovat jalkautumassa entistä enemmän erilaisten organisaatioiden kokousmahdollistajiksi koronakriisin aikana ja monelta osin niitä tullaan hyödyntämään myös jatkossakin.

Tänä aikana törmätään monenlaiseen informaatiovaikuttamiseen niin maan sisäisistä kuin ulkoisista tahoista.

Internetissä ja sosiaalisessa mediassa (somessa) on paikoin ”villi meininki”. Voidaan todeta, että kaikki mitä sinne on kirjoitettu, ei ole totta. Hyvä muistisääntö on, että jos jokin kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta, se yleensä ei ole totta. Houkuttelevia virityksiä (ansoja) on kosolti tarjolla.

Siellä jos missä tarvitaan medialukutaitoa, ettei joudu monella tavalla höynäytetyksi. Meiltä verkoissa surffailevilta odotetaan tervettä epäluuloisuutta siihen informaatioon, mitä eri kanavissa vastaamme tulee.

Hyödynnetään myös näitä uusia kanavia yhteisöllisyyden ylläpitämisessä. Olemme samassa veneessä.

Martti Turunen

Kaupunginvaltuuston 1. varapuheenjohtaja

Maakuntahallituksen jäsen

Kokoomus